Saturday, September 20, 2008

TINJAUAN

Buat sekian kalinya, aku keje lagi ari Sabtu...bagi aku leceh sket la...fisrtly, office memang kosong macam dilanggar geruda. Secondly, aku kena buat news, aduh yang ni aku agak surrender la sebab kena tahan mental dan fizikal.

Selesai bab interview (of course make sure u tak kena scoop)...kena tampil dengan different stories compared to other newspapers...kalu tak mati la, nak menjawab, then balik kena buat story plak..Ha yang ni aku akui agak lemah, maklum le aku ni 'orang magazine' so cara penulisan aku lebih melankolik, berbunga bahasa dan membuai perasaan (kalu human interest story) tapi untuk news, semua tu tak pakai tapi u kena tepat, ringkas dan padat. Walau nampak mudah, biol jugak kepala aku nak memikirkan hatta intro sekalipun...berasap gak kepala otak ni...selalunya, dapat kat editor, kena zas zus zas gak hahaha...

Lastly, ni yang paling aku takut sekali, kita kena bertanggungjawab terhadap penulisan kita. So, jangan le ingat reporter ni boleh buat main2 dengan penulisannya, aci buat je...kononnya menfitnah, menulis dengan penokok tambahan ke apa ke...sebab silap langkah je, siaplah engkau kena bersoal jawab...selepas news editor, kalau kes terlalu kronik kena mengadap internal court sebab saman jangan buat main2 wooo...bukan ribu-riban, tapi makan juta ooo...tapi itulah...sedeh gak bila orang tuduh reporter pandai2 buat cerita. Tapi aku tak heran...adat dunia la kan...andainya penulisan kita memberi manfaat kepada pihak dia, bukan main dipuji melambung. Tapi, jangan ada silap sikit, melambung2 le nasib ko...silap-silap tercampak ke longkang...nasib, nasib...

Hari ni aku cuma buat follow up persiapan raya...orang kat sini panggil story 'cap ayam' je..maknya, news values dia memang tak ada la...tapi, aku peduli hapa...moga2 story cap ayam ni ada le pagenya...tak le sia2 berpeluh ketiak aku kat Jalan TAR tu nanti...

2 comments:

INTAN said...

aku paling x pandai tulis brita...sbb aku pun suka tulis ayat berbelit....ni masalah besar aku bila nk wat minit mesyuarat...aku x pandai buat ayat yg tepat,padat dan ringkas...minit aku kdg mcm novel..wkakakkaka

rynas said...

Ben susah ekkk wat berita??? yerlah kita niekan selalu wat rencana main goreng jerr..ttp aku ucapkan tahniah kat ko sebab berani mencuba..cam aku nie mmg tak berani...macam2 dok fikir kalau keje kat NST tuh...last2 tinggallah aku kat BP tuh yg semakin tak meriah tuh..dok pulun cari keje tempat lain kot2 ada..AMIN