Saturday, November 29, 2008

Makan besar

Wah, banyak sungguh aku makan dua tiga menjak ni....hari2 heavy meal plak tuh, sampai naik berlipat lemak kat perut aku nih. Hisss..tak buleh jadi ni, nampaknya kena la berdiet kalu tak mahu badan menjelma macam tong dram aka gloria (si badak sumbu dalam Madagascar). Lain cerita kalu aku ni spesis hippo yang memuja dan memburu perawan gemok...hahaha teringat lak si Moto-moto ketika scene tackle Gloria, dengan suara ala2 serak2 romantik tak sudah2 menyebut "You so huge..you huge..."aduh, kembang tekakku, merendeng bulu romaku.

Bayangkan, semalam pepagi buta breakfast nasi campur, nasi masih di perut ke Pavillion pula pekena Pizza Hut. Tak berapa lama sampai opis, terbabit plak dengan jamuan kesyukuran sempena pengesahan jawatan kami reporter baru (ada dalam 16 orang).

Itupun, aku cuba2 melekakan diri daripada dok menyantap makanan dengan 'program sembang2 bersama si Petah Wazan'. Wazan ditanya sepatah sepuluh terhambur keluar dari mulutnya. Amboi, syoknya kamu, petahnya kamu Wazan apabila bercerita pasal trip kamu ke Jakarta tu. Macam bertih goreng.

"Sayang sihat?" ayat menggatal yang mula2 keluar dari mulutnya. Kalau ko nak buat aku kelu dan terkedu, silap besar le kamu Wazan oii...walaupun ko comel (comel ke? boleh la..hahaha) , sayangnya rambutmu belah di tengah hahahaha....

"Sihat.."gumamku. Malasnya nak layan mamat ni yang banyak sangat sayangnya kat opis ni.
" Hows the trip?" aku alihkan perhatian dia. Wah, berseri2 terus mukanya, macam bulan mengambang penuh.

"Oh, aku memang bercita2 nak pegi Jakarta, dari kecik ko tau. Dulu, masa bapak aku mula2 jadi reporter dia pun macam aku, first assignment dia ke Jakarta. Kat sana aku sempat pegi Tanah Abang shopping baju batik ditanggung penaja, aku suka sangat corak batik kat sana pot pet pot pet," mula2 aku dengar dengan penuh kusyuk dan sedikit takjub (biarpun hakikatnya aku penah ke Jakarta dan tidaklah aku rasa seseronok itu tapi dengan Wazan semua benda jadi paling indah di dunia), sepuluh minit kemudian aku terharu sebelum celaru dan keliru...hahaha sorry Wazan.

Tapi aku patut berterima kasih pada Wazan sebab dia berjaya membunuh selera makanku....besar jasanya tu :)

Hari ni plak, sejak dari pagi aku dok 'makan besar'. Sewaktu assign di Wangsa Maju, aku bersarapan nasi lemak di Restoran Kereta (canggihnya nama restoran ni, khabarnya kepunyaan bekas Jaguh Badminton Negara merangkap jurulatih Datuk Lee Chong Wei, Datuk Misbun Sidek), selepas mengikut konvoi pergerakan Puteri Umno cawangan Bandar Baru Wangsa Maju bersama Datin Ismalina Ismail memberi bantuan hari raya Aidil Adha kepada golongan miskin tegar, ibu tunggal dan warga emas, aku diajak Munirah Utusan makan tengah hari di restoran mamak. Aku makan roti tampal dan air kelapa.

Balik ke opis pulak bersama team Berita Minggu ke rumah Rohaniza Idris (geng Berita Minggu) menghadiri jamuan hari jadi anaknya yang sangat le cute itu, Dhani Hakim. Makan nasi minyak sambal tumis dan ayam. Sedapnya...Roha memang kelassss bab memasak.

Punya la kenyang, tak sedar terlelap dalam kereta Angah. Kesian Angah si supir ari ni memerah mata menahan kantuk hehehe...bestnya jadi mem kat belakang tu Ngah...nikmat hidup tak terucap ngan kata2...:)

No comments: