Thursday, November 20, 2008

Elly & Jools dan kenangan

ELLY & JOOLS

This Australian comedy-fantasy series began as a family called the Trevallers moved from the big city to take charge of a rural coaching inn called the "Help Me Through the World." At first disgruntled over having been uprooted, 13-year-old Julian "Jools" Trevellar (Clayton Williamson) was delighted (sort of) to discover that said inn was haunted by a teenaged ghost, 19th century lass Elinor "Ellie" Lockett (Rebecca Smart). Since only Jools could see or hear Elly, it fell upon him to help the restless spirit solve her long-ago murder. Featured in the cast were Anne Tenney and Peter Fisher as Jools' clueless parents, and Dennis Miller, Damon Herriman, and Vanessa Collier as their zany rustic neighbors, the O'Farrells. The 12-episode Elly & Jools made its Australian TV bow in 1989. ~ Hal Erickson, All Movie Guide

Ketika suka2 melayari laman web, terserempak dengan sipnosis siri Elly & Jools...one of my favourite tv series masa bebudak dulu. Memang masa tu masih hingusan, dok gila bermain teng2, aci ligan, congkak, combat (main perang2 kata bebudak dulu) dan ke hulu ke hilir dok kelek Barbie Doll. Tapi bila saatnya, siri ini keudara, jangan memain woi...semua tu aku tinggalkan, asyik terpaku je depan tv.

Masa tu, aku rasa series ni paling sedih di dunia. Meskipun, ubun2 masih lembut, aku dah faham peri peritnya cinta terhalang. Alam manusia dan dunia hantu memang tidak pernah bersatu. Namun, kerana cinta tak mengenal rupa, darjat malah status, maka kasih tetap terjalin. Sayang tetap menyatu walau janji lebih banyak yang tidak terucap dari dikotakan.

Sedihnya, melihat Jools yang terpaksa melepaskan Elly pergi semata2 tidak upaya hidup bersama. Aku faham lara hati Elly yang bertahun2 sunyi tanpa kawan. Berpuluh2 tahun dia menunggu hanya untuk berkongsi rasa dan cerita. Setelah berjumpa, malangnya takdir tidak pula membantu.

Entahlah, aku berharap tidak menjadi seperti Elly yang lara mendambakan Joolsnya...biarkan kisah itu berlalu, biarkan hikayat itu ditelan waktu, seiring dunia kanak2 yang sudah ditinggalkan

2 comments:

MummySuri said...

saya suka main polis sentri...hikhikhik

ennieva fauzi said...

hahaha..saya pun...sepoloh lelaki, saya sorang pompuan...dulu2 kan ke tomboy cik suri oi...:)