Saturday, October 25, 2008

Kau tulis aku baca

Mmm...agak lama jugak aku tinggalkan blog ni...mujur le tak bersawang ek...maaf ler, sebetulnya aku sibuk kebelakangan ni, bagai dihambat keje. Cuma kalu keje hari Sabtu je, aku ada kebebasan sket...itupun, lepas story submitt, kalu tak berkulat gak la ko blog oiii...

Dalam sibuk2, sempat gak le aku ke MPH wharehouse sale bersama Hafizah Iszahanid. Mak oi, giler aku nengok buku2 kat situ, can u imagine all the dictionaries ada yang sampai jatuh harga RM5.00 dan RM3.00. Miracle world of Disney tul lah...aku pun apa lagi sambar 2 ketui. Then, ada macam2 english novel yang boleh buat korang gila macam karya Judith Mcnaught, Stephen King, Julie Garwood, John Grisham, Tom Clancy dan macam2 lagi la...daripada original price RM39.90 dijual dengan RM20. Bagi yang minat koleksi JRR Tolkien- The Lord of The Rings dan Harry Potter - JK Rowling, memang le tempat ni syurga bagi korang.

Dan bagi para ibu seperti Puan Siti Zarinah buleh le beli buku kanak-kanak kat situ. Macam2 sampai mata aku naik juling. Ada Enid Blyton, fairytales stories, children picture dictionaries dan macam2 lagi. Terlalu banyak sampaikan aku rasa nak jadi bebudak balik. Rasa aku nak menyelusuri dunia kanak2 yang ditonjolkan menerusi ilustrasi buku yang tersangat le indahnya. Bersembang sakan dengan Peter Rabbit, bernyanyi bersama Snow White, menemani si kembar Hardy melakukan penyiasatan mendebarkan, hidup dalam dunia khayalan taman permainan Enid Blyton; si Noddy dan menyepak buntut anjing Tin Tin (bukan buntut Anwar ye hahahaha) sebab aku tak suka anjing hahaha...

Pendekata, jom le kita ikut rakyat Jepun yang membaca buku tanpa mengira tempat dan ketika. Kalu tak gagah ikut cara mereka, dapat habiskan sebuah novel sehari pun tak pe. Buat permulaan aku sarankan korang sambar novel Ayat2 Cinta karya Habiburahman...sure korang tak leh letak punya macam aku yang menghabiskan dekat dua jam membaca dalam keadaan berdiri ketika menunggu giliran di pejabat pos...hahaha, aku kusyuk membaca, orang dok kusyuk menelaah aku...apa le gila budak ni berdiri dua jam sambil muka kejap2 senyum, kejap berkerut, kejap2 sayu..teruk betoi penangan si Habiburahman ni yek...

2 comments:

rynas said...

yer ker Ben syoknyerr...warehouse sale tuh..kalau aku pg haruslah aku beli buku kanak2 jer..sebab maknyer tak sempat nak membaca hahhahah

ennieva fauzi said...

maknya pun buleh baca ngan anak2 pe..jangan jadikan alasan tie :)contohi le rakyat Jepun yang membaca walaupun dalam bullet train..cewah...macam bagosss