Tuesday, May 11, 2010

K.I.T.A

'Jon, tolonglah aku...darurat ni..please...please..please," aku buat muka kucing parsi yang cuba menggeleser kaki tuannya. Kucing yang punya dua maksud, selain hendak bermanja, juga kecur liur melihat plastik Frieskies di para terbuka.

"Eiiii..malaslah aku, tak kuasa..nanti apa orang kata,"memerah muka abang sepupuku yang berkulit cerah tu. Merah menahan malu.

"Hiss, tolonglah..aku tak leh nak pi mana ni. Sat gi satu kampung tau, 'tongkang' aku pecah," aku tak berputus asa memujuk. Berbelit2 di kepala tangga. Hiss, keras kepala betul lah budak Zulfakar (nama penuh dia) ni. Mintak tolong sikit pun tak boleh. Apa susahnya, kayuh basikal ke kedai Tandir di estet tu. Mintak aci (isteri Tandir) bungkuskan dengan surat khabar. Selesai cerita. Apalah payah benar..

Jon buat muka seposen. Lepak rock di muka tangga. Senangnya jadi lelaki, tak payah pening2 kepala memikir 'saat ini'. Tak payah bazir duit beli benda itu tiap bulan. Kalau tak merokok, confirm boleh simpan duit pusing benua Afrika.

"Ala, boleh lah Jon, aku upah air coke na..." Mendengarkan upah minuman bergas tu, muka Jon berubah cerah. Ada riak2 setuju la tu. Mata duitan betul. Tak pernah le nak berbudi saja2 dengan adik sepupu.

"Mintak sini duit, aku belikan..." duit bertukar tangan, sepuluh minit kemudian, dapatlah benda yang dihajati tu...jeng jeng jeng, apa dia? hahaha tuala wanita!!! Apalah teruk benar nak membelinya.

Aku teringat semula babak setiap bulan ni kala menonton drama K.I.T.A Carefree di Astro Ria semalam. Ada satu adegan abang Scha (entah apa nama watak dia dalam tu..Kiera ke Ika ke..baru sekali nonton..wah, best rupanya series ni) bereya2 nakkan barang berbungkus surat khabar di tangan Scha ni.

Mula2nya Scha enggan bagi, lama-kelamaan fed up dengan abangnya yang tak jemu memintak. "Nah, amik ni, pakai, pakai...ambik la...nak sangat," dikeluarkan tuala wanita dari bungkusan surat khabar lalu disua ke riba abangnya.

"hey, tak nak aku," kata abang Scha...hahahaha memang lawak series ni. Dialog selamba, pelakon talented dan suasana kampungnya dekat sangat dengan kita. Dah tu, kisah empat sahabat pulak tu. Nakal, ria, bijak, cerdas, berani...dekat sangat dengan jiwaku yang tak pernah berenggang dengan tiga lagi kawan akrab dulu.

Inilah kisah menghibur hati. Sepatutnya begitu, setiap karya harus mencermin realiti dan digarap penuh tanggungjawab. Maka lahirlah K.I.T.A yang dekat di jiwa kita semua.

K.I.T.A

Geng2 kita suka berbasikal keliling kampung

4 comments:

rynas said...

aku sekali sekala tertengok. ada dua budak iremaja yg berlakon satu kwn scha yang rambut paras bahu tu. dlm KITA tu tak ingat watak apa. sorang lagi yang si jaga kedai ayah dia tuh..yang Marsha minat tuh. aku tgk sebab nak tgk budak 2 org ni berlakon pandai ke idok ber lakon..tapi citernyer best..

ennieva fauzi said...

oh, yang hitam manis, ada family problem tu ye...bagos lakonan budak tuh. Aku suka lak K.I.T.A ni santai dan isu yang dia highlight memang tak lari jauh dari kita. Frankly speaking, sebelum ni aku tak ikut sngat lakonan Scha, Awan Dania ke apa nia ke..tadak lah nak tengok. Tapi yang ni berkenan benor aku dengan watak tomboy dia tu. Syok tengok dia makan kuaci dan mangga muda...yo yo ooo jer...

rynas said...

ben aahh yerlah tuh wanie namanya.
ok ler dulu pegang watak pak pacak jer skang dah watak utama ok ler tuh.
si scha ni mmg suka watak gitu sesuai dgn dia..bukan yg watak nak action cantik jer...dia ni main belasah jer bersahaja. Awan Dania 1 aku ikut sebab ada remy ishak ehheheh

ennieva fauzi said...

oh, baru aku ingat budak tu. Kecik molek jer orangnya kan dan pendiam kat luar. Hahahaha Tie, masih setia ngan Remy Ishak rupanya...aku suka nengok dia dalam Nur Kasih jer..lepas tu banyak pegang watak jahat jer..dia kena hold dulu le watak putih rasanya, sayang coz he is very talented la...gila bayang gak la sekejap ngan Adam hahaha