Saturday, July 4, 2009

Solehin oh Solehin

Setelah lima hari bercuti baru kembali bekerja semula. Mmmm...jenuh juga mencari mood untuk menulis. Jerih sehingga hanya mampu melahirkan bait2 kata yang keras dan tidak berseni. Benarlah kata, sasterawan negara, A Samad Said, "menulis adalah sengsara yang bahagia'. Derita mencernakan kata, bahagia sesudah melangsaikan karya.

Lima hari bercuti, sepatutnya digunakan untuk beristirahat tapi nampaknya tak boleh juga duduk berdiam. Segala macam urusan perlu dilakukan. Pendekata si Myvii tak boleh nak berehat. Dari agenda mengantar mak cik yang sakit berubat hingga ke Sabak Bernam sehinggalah menunaikan janji belanja sepupu menonton Transformer. Wah, gamat dan gempak menyaksikan autobot mengisytihar perang dengan Decepticon. Dalam hati berfikir juga, kalaulah berlaku di luar filem, alamat hancur musnah umat dunia. Pun dalam teruja sepupu lelakiku sempat buat taik mata.

"Apa lah In, dalam dok gegak gempita panggung tu macam nak kiamat, ko sempat berdengkur,"tegurku.
"Tak sedar bila tidur, sedar2 Optimus Prime dah hidup balik,"jawabnya sambil sengih kerang. Hahahaha orang cam ni pun ada ke? Belum lagi aku bawak dia nengok citer jiwang karat. Gamaknya baru introduction dah belayar ke Dubai. Solehin, Solehin...memang haru dia ni. Tapi memang ye, si E'in ni suka buat aku ketawa hingga bagai nak pecah perut. Kawan dia pernah tarik muka masam gara2 dia tersilap text sms. Sape tak marah kalau terima mesej "elo berok" Tapi, bila ditanya balik dengan muka selamba dia menjawab, "aku nak cepat...elo bro..jadi elo berok"..hahaha lari jauh tu.

Dan, gara-gara dia gak aku gelak guling2 apabila dia melakukan aksi cik Kiah menumbuk sambal. Dengan kain buruk dijadikan tudung, muncung sengaja dimuncungkan, jari melentik menggengam batu giling, membebel-bebel dia mengajar bagaimana menghasilkan sambal belacan yang cukup hot dan menerbitkan selera. Adus, kalu le mak we dia tengok, mau pitam 44 hari..hahaha...kelakau..kelakau.

Banyak sungguh kisah bercuti di kampung sebenarnya. Dari kisah mistik hingga yang mencuit hati. Yang mistik tu, kita tinggalkan dulu. Tak seronok diungkit, dihebah, boleh membuat marah tidak kebah. Apapun, kuharapkan segalanya kembali ceria seperti dulu. Dengan syarat, kena kuat, sihat selain semangat tak mudah goyah. Aku harap aku ada semua itu.

4 comments:

hafizahiszahanid said...

kelakar la sepupu ko!

ennieva fauzi said...

Memang kelakau tahap Optimus Prime. Dia ni la yang aku kata setiap kali berenti kat traffic lite dok ngorat anak dara di motor sebelah...dah berbuih mulut aku larang, dok cam tu gak...sampai aku kata kat dia..ko ni In, tiang letrik pakai skirt pun ko ngorat.

Rashidah Ibrahim said...

Balik kampung rupanya, patutlah senyap je, entri tak bertambah.

rynas said...

hhahaha kelakor betol..mmg kalau lik kg banyak perkara berlaku buat kembung perut jdnya dok gelak