Tuesday, July 7, 2009

Aku penat....

Hari ini saya masih termanggu di depan pc. Berkira2 apa yang ingin ditulis. Saya betul2 hilang mood, penat dan resah gara2 gangguan tidak kebah. Malas nak bercerita tetapi ada amuk dalam hati. Geramnya, kenapa dalam banyak2 umat saya yang terpaksa menelan bara, meneguk derita. Apa salah saya? Di mana silap saya? Berilah saya peluang mengecap kesenangan hidup. Bebaskan lah saya dari menjadi mangsa. Saya letih berjaga sejam sekali. Saya penat terbangun pada kala jarum jam menunjuk ke angka empat. Saya memang lesu, sangat2 lelah tatkala hanya mampu menikmati sejam waktu lena.

Cemburunya dengan sesetengah orang yang hidup senang tetapi tidak mahu merasai walau sedikit kesengsaraan orang lain. Kalau pun tidak mahu menghayati, cuba buka hati agar sedikit memahami. Hinggakan saya menjaga, membantu orang yang banyak berjasa kepada saya. Yang menolong saya, yang mengesat air mata saya sewaktu kecil rengekkan kasih ibu, dikata , "mana pegi mak ayah dia?" Kalau tidak tahu asal usul cerita lebih baik diam, hidup dalam dunia alangkah baiknya jika tidak melukakan hati orang lain.

Maaf, saya begitu sensitif sejak akhir2 ini. Mungkin kerana saya terlalu letih kerana kurang tidur, tidak cukup rehat. Mungkin kerana saya hangin satu badan kerana hidup tidak habis2 diuji. Saya tak mintak banyak, berilah saya peluang untuk hidup macam orang lain. Saya manusia tidak lepas dari kesalahan namun jangan cuba tetapkan hukum sebelum dipersembahkan fakta dan bukti.

Apa boleh buat, saya hidup di kalangan manusia. Sedangkan hantu dan jin tak bagi saya hidup senang, apatah lagi manusia. Suka sangat melihat orang lain rusuh hatinya. Saya serahkan pada yang Maha Kuasa aje lah...

3 comments:

rynas said...

Ben sabar ben ada hikmahnya..mungkin ada nikmat menanti disebalik ujian yg hebat ini

Rashidah Ibrahim said...

Dalamnya keluhan tu... apa-apa pun harap dilepaskan daripada segala ujian...

ennieva fauzi said...

Ye..sabar la ni..jangan le sampai meletops...