Monday, July 20, 2009

Tuah Orang

Cuaca berjerebu. Tekak bagai menelan asap. Mata pedih berair. Kerana assignmentn, kugagah kan jua memandu ke Bukit Jelutong. Kediaman seorang personaliti tv yang kini bergelar usahawan busana muslim

Bertemu empat pasang mata, orangnya kurus amat. Seimbas pandang macam pelajar tingkatan lima. Apabila diteliti wajahnya dari dekat, baru nampak setara usianya. Apatah lagi, kedatanganku disambut anak lelakinya berusia 2 tahun. Comel dan keletah budaknya. Belum kenal rapat, sudah menjerit 'Ultraman Gaia, Ultraman Gaia' sambil mengujukkan mainan adiwira Jepun itu.

Ketika sampai dia sibuk memujuk anak perempuannya yang sedang menangis. Masih bayi berumur setahun. Sebaik bersalam, kulihat wajahnya yang bersih tanpa make up. Mmmm..biasa2 saja. Tapi bertuah badan dapat tinggal di rumah besar dan mempunyai tiga kereta buatan luar negara. Hiasan dalaman rumahnya pun cukup gah, nampak sangat majoriti perhiasannya dibeli dari luar negeri. Belum lagi ditinjau landskap air terjun di hadapan rumah. Amboi, cantiknya air yang meleleh menuruni batu buatan. Peminat setia rama2 dan itik, haiwan itu memenuhi segenap penjuru rumah. Bahkan, jerijinya pun bermotifkan rama-rama.

Lima belas minit bersembang kosong baru muncul suami. Muda dan segak, maklum pilot muda. Bersembang lagi dia mula berkesah. Kenal sebulan, bertunang dua bulan dan sebelum kahwin, bakal suami sudah menyediakan rumah. Sekarang, memikirkan keselesaan anak, bakal berpindah ke banglo besar. Rumah di Bukit Jelutong akan dijadikan rumah hujung minggu.

Suaminya begitu loving. Di mana2 ceruk ada saja tanda kasih buat si isteri. Daripada kertas bertulis tanga... i'm so in love with my wife. Love you deeply...sampai le ke kad mother's day, for beloved wife, birthday wishes dan lain2 lagi.

Bagi aku, personaliti seorang ni sangat bertuah. Bukan saja dianugerahkan suami berjawatan besar bahkan lautan kasih sayangnya yang tak bertepi untuk si isteri.

Sambil memandu kereta, aku tersenyum-senyum. Hai...nasib orang. Bahagianya hidup di dunia. Dikurniakan suami, anak comel dan kesenangan hidup. Namun, aku tidak cemburu sebaliknya tumpang berbahagia dengan keberuntungannya. Nasib aku...entah le...harap2 yang baik2 aje...

4 comments:

rynas said...

insyaAllah ben bahagia akan menjelma

ennieva fauzi said...

thanks...ko le kawan yang tak henti-henti mendoakan aku...

rynas said...

jangan putus asa ben doa..dan doa..dan terus berdoa. Moga Tuhan mendengar dan memberi atas ihsan kepada hambanya yang bersabar dan tidak kenal putus asa.

Rashidah Ibrahim said...

kadang2, kita nampak saja di luar bahagia, tapi di sebaliknya kita tak tahu... he he he... ayat mcm jealous je...