Thursday, March 11, 2010

Sahabat lama

Tengah kalut menyiapkan story, tiba2 disapa dengan suara yang aku kenal sangat. Suara yang menghiasi hari2 awalku bergelar penulis, bergurau, menunjuk ajar dan kadangkala sindirannya pedih. Oh, Abang Zamberi, bekas ketuaku ketika menulis di sebuah majalah hiasan dalaman.

Apa ye yang lainnya? Oh lebih ceria dan eh, mana pergi kemeja biru yang dulunya dah macam uniform dia. Abang Zamberi yang kulihat kini bergaya dengan kemeja peach. Wah, satu perubahan...a big change. Rencana kutinggalkan sebentar, melayan abang Zamberi bersembang memang seronok. Penuh semangat dan agenda diselangi lawak jenaka. Bagusnya, abang Zamberi tak berubah. Tetap bekas teman sekerja yang kelakar dan ada kepala serta pendiriannya sendiri.

Semalamnya pula, dalam satu assignment aku bertemu dengan kawan lama, Kak Linda Hassan (dulu aku suka memanggilnya kak Ling Long...dan ada seorang teman menyakatnya dengan panggilan Linda Lum) dan Abang Zurin Noh. Kak Lyn teman baik, dulu, kini dan selamanya. Kak Lyn umpama kakak kandung dan kewujudannya satu dalam sejuta.

Berempat plus satu; aku, kak Lyn, Siti Zarinah (wah, sekarang bukan main happy dia di Metro...Siti, ko berisilah...hahaha jangan marah), Abang Zurin dan seorang assistantnya (pendiam sangat budak ni, tak bersuara langsung) berborak sakan di KFC. Abang Zurin tak habis2 dengan perangai suka menyakatnya, pun nampak gembira. I guess  working as a freelancer suits him. Bercerita, bercerita merangkak ke petang. Maklum, berkurun rasanya tak melepak begini.

Frankly speaking, i feel blessed. Those painful moment macam slip away. No turning back yet worth to talk about. Tapi dalam pada sakan berborak tu, terlintas juga di fikiran, "Oh, cepatnya masa berlalu, diam tak diam dah bertahun juga aku bergelar reporter. Saat manis, saat pahit mampu juga kuharungi....ya like i said, aku rasa dirahmati at the same time aku semakin dekat dengan realiti...menjadi semakin tua dan matang...huhuhuu...."

6 comments:

rynas said...

yerlah ben tak sedar usia semakin tua...tak sedar juga badan semakin bertambah beratnya. Nak buat macam mana hati senang, makan banyak, fikiran lapang hahhahha...
seronok jumpa abg Zurin...suka nyakat ko hehhehe

Unknown said...

Ben,

sekarang hari-hari saya pakai baju ikut warna tema dekat dengan alam. Semalam oren, hari ni hijau...

ennieva fauzi said...

TIE..hah, abang zurin memang gitu, semua orang disakatnya...kena pandai le patahkan usikan dia tu hehehe

Abg Zamberi..wah, dulu takde pun macam tu...bila nak pakai warna pelangi pulak? hehehe

Bintang D'hati said...

Friends and flowers are much the same..when they're together,something beautiful happen... :)

Linda Hassan said...

Zamri.....lama kita tak borak..bila nak jumpa..ari tu jumpa ben, siti dan zurin...tak ingat dunia rasanya...kami tenggelam dalam igauan semalam di BP...masa berlalu begitu pantas...
I miss u guys...all of u....bila kita nak berjumpa lagi....terasa muda kembali....

ennieva fauzi said...

nanti kita selalu2 jumpa ye kak lyn...rindu semua gak :)