Monday, April 6, 2009

Wahyu dan Dilemma

Apabila 'wahyu' datang segala perkara harus tolak tepi. Biarpun, kadangkala yang diarah dan disuruh hanya menjaga kepentingan peribadi, yang dikerah harus melaksanakan juga. Begitulah adat dunia, sementara di atas, pergunakan lah kelebihan dan kesempatan yang ada.

Agak lucu juga apabila akhbar yang terkenal dengan wibawa dan story yang berat, sarat dan panas disuruh membuat liputan majlis kahwin dengan arahan MUST COVER ok. Bukan cuba membantah, bukan dikata suka menyanggah tapi apa perlunya? Apa rasionalnya? Mana nilai beritanya. Lagi berang apabila membabitkan cuti yang semua maklum masa untuk beristirahat dan bersantai. Memang penat lelahmu dibayar. Memang ada imbuhan untuk itu tapi bukankah masa untuk diri sendiri juga penting? Masa yang terhad ingin dikecapi sebelum masa sempit menjengah.

Lagi panas bila pergi majlisnya nan ador. Rupa2nya seorang selebriti yang terkenal dengan kontroversinya baru berjinak2 ingin menjadi perancang majlis perkahwinan. Berbakul sumpah si jurufoto, membengkak dalam hati. Pening kepala dia memikirkan angle dan shot. Entahlah aku pun tak paham. Layanan diberi mestilah first class ( maklum le press, takut juga dia di 'pressed' kalu tersilap langkah kan?) tapi mampukah mengubah hati yang menanah. I feel like been used. Mungkin sebab aku belum berumahtangga maka segala macam perkara diperlekehkan? Ala, dia hidup membujang, apa ada tanggungjawabnya? Lantakkan aje lah..salahkah aku berstatus bujang kalau jodoh belum menjemput. Aku tahu itu, aku arif sangat. Yang memandang hanya mampu melihat, yang merasa beban tergalas di bahu. Sungguhlah bagai dikata, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Entahlah, benda2 macam ni penat kalu diperkatakan...penat kalu bercerita. Orang tak akan paham atau sengaja buat2 tak paham. Sebab masing2 sudah di tempat selamat, peduli apa dengan orang lain ye tak? Itu sebab aku bersikap berdiam diri saja. Benda2 macam ni penat kalau dilayan sangat, akhirnya kita yang letih lesu. Orang mampu mendengar (di depan saja), entahkan di belakang mencemik benci. Entahlah...sampai bila dilemma ini akan berakhir...selagi manusia digelar manusia agaknya...

No comments: