Saturday, December 12, 2009

Minat yang telah lama ditinggalkan

Malam Puisi Riong berlangsung semalam namun aku tetap ingin mengabadikan kenangan ini. Maklum, malam itu menyaksikan aku mendeklamasi puisi 'Di Bawah Langit Yang Sama' - Lee Swee Tim kembali setelah meninggalkannya sewaktu berusia 12 tahun. Ketika itu, akulah Juara Deklamasi Puisi sekolah, kemudian berpeluang berpuisi sekali lagi sewaktu Majlis Ucapan dan Penyampaian Hadiah. Tajuknya aku tidak ingat tapi yang kukenang saat ini ialah 'mendendangkan' puisi diiringi petikan gitar guru muzikku, Cikgu Mazlan.

Wah, seronok sungguh kenangan hari itu. Masih kuingat pakaianku ketika itu, berkait songket, berkurung kedah. Rambut terurai mencecah pinggul dan solekan nipis mak usuku, Norlehan Alang. "Macam pengantin Bennie..."puji Cikgu Mazlan yang saban petang mengajakku berlatih di sekolah.

Itu kenangan dulu. Semalam, aku bertuah berpuisi bersama nama-nama besar dan barisan selebriti. Ada Khalid Salleh, penyanyi Hattan dan Jaclyn Victor, bos ku, Mior Kamarul Shahid, Encik Tiger dan ramai lagi. Aku rasa kecil dan kerdil sangat. Apatah lagi, aky tidak langsung punya masa untuk persiapannya. Yang aku tahu, naik ke pentas, mendeklamasikan puisi pilihan dari hati dan selesailah siksaku hari itu. Dan, syukur, aku tidak merosakkan majlis. Rupanya aku masih suka dan minat berpuisi. Rupanya secebis jiwa seniku masih ada.

Keluar dewan, abang Anwar dan Anand mengusik dan menggiat, ingin menyerapkan aku dalam aktiviti teater. Satu lagi aktiviti yang telah kutinggalkan sejak keluar kampus. Dulu, ada juga mengambil opsyen seni lakon bersama Dr Samad (dia ni pelakon jugak tetapi drama/ filem/iklan lakonannya bukan calang-calang tetapi plot cerita harus bagus dan dialognya perlu lancar, bernas dan menyentuh rasa). Di bawah bimbingannya, kami belajar menghayati dan menyelami watak. Membawa karektor dekat dengan jiwa. Pun, selepas tamat universiti, bidang itu kutinggalkan. Tapi, minat tetap ada cuma sekarang ini kerana kesibukan, jarang berpeluang menonton teater.
Apapun, aku ingin mengembalikan minat dan hobi ini. Tapi, terfikir juga, terlewatkah aku untuk memulakan? Dalam hati mengatakan ya tapi esok lusa siapa tahu. Apapun, doakan yang terbaik aje ye....

2 comments:

rynas said...

rugi aku tak tgk ko berpuisi ben.. tak per pas ni kalau ada lg aku nak jd penonton tukang tepuk dan sorak ekkk...

ennieva fauzi said...

hiss..apa kata ko pun masuk sama...ok jer tie...just for fun..kita gempakkan NST hehehe