Friday, December 4, 2009

Lima hari di Bandung, Indonesia

28 November hingga 2 Disember, aku berpeluang mengikuti rombongan Kelab Kebajikan, Sukan dan Rekreasi NSTB/ BHSB/ HMSB ke Bandung, Indonesia. Kelab menganjurkan kerja amal ibadah korban di sana. Dua hari acara korban dan melawat serta memberi sumbangan ke panti asuhan (Rumah Anak2 Yatim) selebihnya free and easy...mmmm apa lagi bershopping mopping ler..

Mengikut cerita dan perbualan dari mulut ke mulut, kota ini dikatakan syurga beli-belah orang kita. Maklum di sini, kita berpeluang menjadi orang kaya. Bawa ratus jadi juta, bawa juta jadi billion. Kalau tak, tak adalah aku terserempak Rizalman mencari manik untuk busananya di sana.

Sejujurnya, kalau hendak mencari panorama yang indah2, muluk2, bukan di sana tempatnya. Lebih baik bertunggu tangga di Tanah Bali. Tetapi bab shopping mopping ya ampun, waima Tanah Abang, Jakarta dan pekan Medan tidak terlawan dengan pilihan barang dan harganya yang teramat murah. Bayangkan saja, setiap pelusuk tempat berceratuk factory outlet; Cibadyut dan Garut meriah dengan barangan kulit asli dengan harga yang tersangat menguntungkan. Fikir2 balik macam beli t-shirt PDI di sini tetapi kualitinya setanding dengan produk Louis Vuitton. Jalan Riau beratur bangunan factory outlet menjual barangan berjenama. Rasanya di tempat lain belum ada lagi branded item seperti Guess, Armani, DKNY dan sebagainya dijual serendah harga RM14. Begitu juga dengan jeans berjenama yang kebanyakan harga jarang melebihi RM100.

Oh! Jangan lah cuba-cuba menjejak kaki ke Pasar Baru kalau duit di tas beribu. Bukan kerana bimbang tidak mampu membeli. Bimbang duit di tas lesap di angin lalu. Mengalir bagai air. Sehelai telekung sarat corak misalnya, kalau di sini harganya kalau tidak RM200 jangan sentuh tetapi di sana setelah tawar-menawar, harga pasnya (harga akhir) cuma RM25. Belum lagi dikira cadar kartun setaraf Aussino. Sempat saya menyambar cadar barbie Mariposa dengan harga Malaysia hanya RM28. Kalau di Aussino harganya mahu hampir RM300. Setelah saya belek, kualiti kain, warna dan gambarnya memang seperti yang dijual di Aussino. Jangan lah ditanya mengenai pilihan blouse, beg tangan, seluar panjang dan sebagainya. Sudahlah bermacam pilihan, harganya pun macam main pondok2 saja. Itu yang jadi kisah pulang dengan tiga beg besar walhal ke sana cuma membawa sebuah beg beroda.

Makan senang tapi awas, jangan cuba2 membeli kudap2an di tepi jalan kalau perut kamu jenis manja. Saya terkena jugalah..gara2 teringinkan goreng pisang, merana sehari. Malamnya, siap menggigil dan meracau2...hahaha jadi tangkal bagi saya di lain kali.

Lagi apa ye...oh ye, bagi ibu2 pilihan barangan untuk anak-anak ya ampun banyaknya...kalau minat Ben10, dari seluar dalam, beg, t-shirt semua boleh dibeli. Begitu juga yang menggilai Barbie. Terkejut saya melihat anak patung jenama itu berukuran separas pinggang yang dijual di toko-toko mainan. Kawan saya membeli baju barbie untuk anaknya tidak sampai RM10.

Sememangnya, saya gila dan rambang mata. Cuma saya terkilan cuma membawa seribu lebih, kalau tak mahu satu Bandung saya angkut pulang hahaha...ibarat kata teman seshopping (ada ke ayat ni) saya..."Lain kali pegi, akak nak bawak 10 juta rupiah..baru boleh beli macam2."

Cuma satu saya pesan, belajar tawar-menawar dulu. Sebaiknya minta dia turunkan separuh dari harga asal, setelah berhempas pulas berunding, saya jamin anda mesti menjijit beg shopping dengan senyum sampai ke telinga.

Namun, bagi yang selesa membeli harga tetap, singgah saja ke Rumah Mode. Di sana, anda akan temui produk, pakaian, toys dan macam2 yang bercita rasa ekslusif dengan harga yang amat berbaloi..

Mmmm..tiba2 saya bersyukur sangat jadi orang Malaysia kerana di sana mampu menjadi orang kaya. Tiba2 saya seolah melupakan bahawa tempatnya sesak dan padat, sarat aliran trafik, tiba2 saya melupakan sekejap korupsinya, kebersihannya, keamanannya. Ahhh..peduli apa asalkan beg saya penuh dan padat. Sesungguhnya lima hari (3 hari sebenarnya acara shopping dari pagi membawa ke malam) itu saya bagai di syurga..syurga beli-belah :)

p/s: nanti ada masa, saya masukkan gambar2nya ye...kerana terlampau asyik masyhuk shopping buat pertama kalinya saya tidak teruja langsung untuk bergambar. Buktinya, gambar saya cuma ada beberapa keping aje..ini sesuatu yang harus saya fikirkan hehehe

2 comments:

rynas said...

wah..wah best tu jd org kaya di bandung. kalau aku pun mahu rambang mata juga. tak per thn depan ko uruskan trip pg bandung ekkk..

ennieva fauzi said...

Jom...nanti kita pi ek..no problem, aku dah tau tempat mana yang best dan murah giler :)