Wednesday, August 12, 2009

Dont Judge The Book By Its Cover

Mula-mula terima tugasan merakamkan kediaman penyampai radio popular ini, reaksi saya cuma satu, "alamak out of person...cuma dia yang setuju...aku ni dah le tak suka langsung kat dia ni..." Jahatkan saya...punya lah menyampah kat dia, sampaikan pantang dengar suara dia berkumandang, terus saya tukar channel.

Sedari dulu, saya beranggapan dia ni suka kontrol ayu, cari publisiti murahan dengan kisah cintanya, perasan lawa dan bagus dan berlagak ala diva. Macam mana le gamaknya nanti bila setengah hari aku terpaksa mengadap dia di rumahnya ye.

Pada kawan jurufoto, Halimahton dah kubilang awal2 ketika di dalam kereta, "Ton, aku ada satu masalah la..aku tak suka dia, cam ner nak interview beb? Maka, terpaksa le aku berlakon ek..sungging senyum sampai ke telinga,"kataku sambil menggayakan aksi senyum joker.

Ketika sampai, kulihat dia sedang disolek jurusolek profesional. Pun kutahan lagi. "Time to act..." bisikku kepada Halimahton.."Pandai2 lah ko...,"kata si jurufoto cute ni (dia memang cute...muka dia cam Hafiz juara AF key..sungguh aku tak tipu).

"Hi..."aku pura-pura ramah. Serta-merta karektor bertukar. Si penyampai radio tersenyum. "Berita Harian kan?" tanyanya. "Ya...,"jawabku. Tiba-tiba jadi kaku, alamak mana pergi sikap ramah-tamahku. Aku pandang dia, dia pandang aku. Maton pandang aku, aku jeling Maton. Sampaikan make up artist tu pun dok keling2 aku. Aku macam terdengar-dengar je lagu latar, "menjeling..menjeling ku memandang" duet SM Salim dan Dato' Siti Nurhaliza. Alamak...i have to do sumthin'..kalu tak kerje tak jalan.

Ketika dia menyambut panggilan, aku ambil kesempatan. Melalui bahasa isyarat yang mujur dia faham, ku katakan ingin meninjau2 rumah. Dia mengangguk dan terus bercakap. Aku mengajak Maton ke halaman rumah. Pura2 tekun bekerja, menunjuk itu-ini pada Maton, sampai replika arnab batu pun aku suruh Maton rakamkan. Aduh, nak buat apa ni...tak pernah aku buntu macam ni..

"Ko ni relaks la...pi la borak ngan dia...nanti apa kata dia," amboi pandai plak klon Hafiz ni sound aku. Terkedu aku sekejap tapi aku akui Maton betul, aku harus profesional. Mesti pandai mengasingkan tugas dan emosi.

Semerta aku melangkah dalam rumah dan kebetulan dia selesai bertelefon. Bermula dengan ayat, "Soothing betul rumah u ni...suka i ngan taman Inggeris u tu.." terus sembang tak berenti. Mulut dia macam bertih jagung, aku macam butir peluru machine gun (ada ka?)...hahaha terus jadi akrab pulak. Siap main teka-teka lagu dalam Jangan Lupa Lirik key..dia menyanyi, aku menyambung. Lepas satu topik ke satu topik kami bercerita namun tak pula aku berani menyentuh mengenai bekas kekasihnya yang juga pelakon popular. Sekarang ni dua2 tengah hangat bercinta, lebih baik lenyapkan saja kisah lalu kan?

Sampai la akhirnya, dia mempelawaku menjenguk banglo barunya di sebuah kawasan perumahan elit. Mak ai...cantiknya rumah dia. Melihat dari reka bentuknya, teringat aku rumah agam siri tv Korea Full House tapi kediaman dia ni lagi cantik dan privacy. Ada kolam renang tersembunyi, berdinding kaca, bilik air seluas master bedroom rumah aku, setiap bilik dilengkapi balkoni, lampu candeliar kristal hampir mencecah lantai, halaman luas, pendek kata dia beruntung. "Hasil kerja kuat,"katanya bagai mengerti segala yang bermain di kepala. "Nak duduk dengan sape ni? Tunggu si dia?" giatku... "Harap2 macam tu la,"ujarnya. "Kawen la cepat2, dah ada calon..apa tunggu lagi, jangan diingat yang sudah2," wah pandai aku memberi nasihat. Dia cuma mengangguk dan merenung jauh, teringat kekasih lama kot, kalau tak, takkan le dia terlepas cakap, "I beli rumah ni pun sebab ada alphabet dia." mmmm kantoi...

Itule secebis kisahku hari sabtu lepas. Penat jugak le tapi berbaloi. Sebabnya, aku dapat satu lesson, 'Dont Judge The Book By Its Cover". Pandai gak omputeh menilai dan menelah hidup ek...

9 comments:

Bintang D'hati said...

Salam..ari tu minta petua kan? Hmm petuanya..BUKAKAN HATI... (dah jwb kat my blog tp saje ulang kat sini bila tgk new entry ni hehehe ) . Moga hati kita makin indah!

ennieva fauzi said...

hati kena bersih kan wak....tu yang payah tu...ubatnya, kena solat bebanyak...tapi entah ada gak terlepas sekali-sekala...

Bintang D'hati said...

Bukan dinamakan manusia jika tanpa kelalaian... Yg penting kita jgn mencari atau mengejar kesempurnaan..cuma lakukan sehabis baik yg kita mampu.kita xkan mungkin dpt buat yg terbaik,apa lg lg di mata orang.ada 1001 jalan ke syurga,1001 jalan utk dpt hati yg bersih wpun xkan mungkin 100 peratus :)

INTAN said...

cam tau je sapa...hehe

ennieva fauzi said...

INTAN - tau xpe hehehe

MummySuri said...

ni mesti si linda onn neh...ok tak dia??? uols da comolat dah dengannya??? kekekeke

ennieva fauzi said...

hahaha cik suri...tak leh nak sorok tau...

Rashidah Ibrahim said...

Hemmm klu ngan magazine yang satu tu, macam-macam alasan dia, tak nak shooting....b

ennieva fauzi said...

Kak Shidah...entah le kak, kenapa sampai gitu sekali ek...kan kita penah approach masa keje magazine dulu..