Tuesday, June 9, 2009

Ketawa penawar duka




Hahahaha, hehehe, hihihi, kehkehkeh, hikhikhik, kahkahkah...gelap lepas, gelak tertahan2, gelak macam tercekik, gelak manja, semuanya ada...berkumandang, bergentayang di bilik berita ini. Mula2 meja paling hujung, di sambut meja tengah, kiri dan kanan.


Wah, gembira betul semua orang hari ini. Macam dapat durian runtuh. Entah apa yang menggelikan hati namun irama ketawanya, membuatkan hati ini bagai digaru2 ingin berdekah sama. Tapi, takut plak disalah anggap orang sasau. Maklum, jiran sebelah menyebelah bercuti. Yang didepan tak ada di opis. Haruslah dikata orang aku ni dah mereng, ataupun sengaja mencari publisiti murah...ayooo...tak sanggup.


Tapi, seriously, aku kagum betul dengan orang yang pandai menggembirakan hati sendiri. Dan, tanpa segan-silu menghamburkan tawanya. Bagiku, orang begini jenis yang confident dan tahu apa yang dimahunya dalam hidup.


Terkenang aku di zaman sekolah menengah dulu. Sorang teman yang terkenal dengan sopan santunnya, gemar menutup mulut apabila ketawa. Sungguh, walaupun bersahabat baik dengannya, jarang sekali aku mendengar bunyi ketawanya.


"Lepaskan la Ta...nak ketawa, ketawa sungguh2....tak de la bunyi dalam kelambu,"kataku.


"Mak kami tak kasi. Dia kata, anak dara tak elok gelak besar," alahai, baiknya dia. Dan, memang sampai sekarang, apabila dengar orang ketawa kuat2, aku terkenangkan dia.


Aku suka dengar ketawa seorang kawan di tempat kerja lama. Dia pun sudah berhijrah, menulis di portal sekarang. Ketawanya manja dan seksi, seseksi orangnya. Bukan dibuat2 tetapi lahir secara semulajadi.


Pernah dia ketawa tak berenti sewaktu kami berdua menonton wayang Kung Fu Hustle, Stephen Chow. Memangla movie tu kelakar tahap hangit tapi yang buat aku lebih2 bersemangat ketawa, apabila mendengar ketawa mengekeknya. Sekarang ni dah nak jadi mak budak dan dia...Puan Liza Shapiansuri.


Bab ketawa memang tak pernah habis; selagi manusia tahu membuat kelakar dan menghiburkan diri. Ketawa penawar duka, ketawa menceriakan hidup. Ketawa menjadikan dunia terus berseri.


Teruskan ketawa. Moga ketawa anda itu bisa membahagiakan dan menyuntik semangat orang di sekeliling anda....


Chiao...

5 comments:

INTAN said...

aku mcm dh lama x gelak sungguh2 ni

ennieva fauzi said...

dulu2..kita dah banyak gelak..sebelum tido pun suka main geletek2 kahkahkah (gelak berdekah2)

Lily Haslina Nasir said...

amboi ben... hang makin notti notti notti ye!
ha! ha! ha! kak lily tumpang seronok baca blog ben ni... keep it up!

rynas said...

aku rindu nak dengar kak zah gelak...kalau gelak mesti main2 rambut sampai hentak2 kaki dia

ennieva fauzi said...

Kak Lily- notti tu yang buat hidup makin seri.eh..saya notti sejak dulu per hehehe...bila buku baru nak kuwar..tak sabar nak beli ler..

Tie- gelak kak zah pelik sket tapi itu yang buat kita ingat dia..kadang2 ingat dia nanges...rupanya dok gelak sakan hehehe