Friday, December 23, 2011

Betrayer

We have to distrust eac other. It is our only defense againts betrayal ~Tennessee Williams

Tertarik betul aku dengan quotes ni. Memang sangat tepat dengan fenomena dunia sekarang ini. Segera terlintas dengan situasi dihadapi seorang teman, yang dikhianati rakan kerjanya berkali-kali namun kerana hatinya masih putih dia tetap berlagak biasa. Tetap melayan temannya itu. Yang si apa nak kata ye...kalau dalam bahasa Melayunya pengkhianat, amboi kasar sungguh bunyinya...okeylah, baik guna bahasa penjajah ni...betrayer. Walaupun, berbunyi sama tapi kerana bahasa asing, tidaklah sangat dengan jiwa. Tidaklah sangat menikam jantung.

Sungguh aku simpati. Seorang berperawakan kasar namun cakapnya masih berlapik. Seorang berwajah ayu, bersuara manja dan gemar mengeluarkan kata-kata yang muluk2. Siapa si betrayer? Pastinya orang akan menunding jari kepada yang berpewatakan ala tomboy ni kan? Hakikatnya, tidak...yang bermulut manis itulah yang lebih berbahaya seperti makanan manis yang membawa penyakit.

Aku sekadar pemerhati dan aku suka mengambil jalan tengah. Menimbang baik-buruk. Namun, semakin diperhati, semakin sesak jiwaku. Bagusnya yang dikhianati ini sentiasa bersabar dan melayan dia dengan baik. Besar pahalanya hanya Allah yang tahu.

Aku masih menjadi pemerhati, aku orang luar dari krisis mereka. Aku hanya mampu meluahkan simpati dan menasihati "Tuhan itu Maha Kaya..Allah itu maha mengetahui. Sabarlah, dunia ini bulat, sudah enak di atas, dia akan ke bawah juga..." aku kasihan tetapi lama-kelamaan apabila aku dapati keadaan semakin memualkan, sedikit tidak tercermin juga riak tidak selesa di wajahku.

Aku akan tetap menjadi pemerhati sampai bila-bila. Dan, aku sedang membina dinding, mana tau esok2 kota kesabaranku diroboh pula. Kepada temanku itu, akan terus kubisikkan, bersabarlah..kerana kesabaran itu sifat terpuji, pakaian kepada orang-orang beriman.

Kepada dia yang tidak habis-habis menyesakkan dada kawannya itu, bawa2 lah beringat, hargailah persahabatan, hidup di dunia hanya sementara, pangkat dicari, datangnya dengan usaha. Kasih dicari, hanya jika dia pandai memberi sayang. Penipuan hanya membuat hati sendiri resah dan berkecamuk. Sampai bila ingin jadi pretentious? Tak penatkah sedangkan hati di dalam berselirat agenda. Sebelum melakukan sebarang onar, tempatkan diri kamu di tempatnya, adakah kamu suka diperlakukan begitu? Ya, dosa pahala tanggung sendiri tapi tidak takutkan nyawa ditarik kala dosa tidak terampun. Fikirkan itu sajalah, pasti kamu berfikir berbelas2 kali hendak bermain dengan nasib orang lain...

No comments: