Tuesday, November 17, 2009

The Time Traveler's Wife


poster Filem


Cover Novel


Selepas demam Joe Odagiri, saya teruja dengan novel The Time Travel's Wife karya Audrey Niffenegger pula. Sekarang ini sudahpun diabadikan dalam bentuk filem dan sedang ditayangkan di pawagam. Tapi, saya membeli novel ini bukan kerana terpengaruh dengan filem berkenaan (tengok pun belum) sebaliknya buku setebal lebih 500 halaman ini dicadangkan seorang kawan. Kerana luas pembacaannya dan dalam penghayatannya, saya bergegas ke MPH mendapatkan senaskah novel ini.

Hakikatnya, saya belum berhak mengulas dan memberi komen kerana novel ini baru separuh dibaca. Belum khatam. Hanya, saya ingin kongsikan di sini ialah penyampaiannya sangat tulus dan berkesan. Selain Audrey sangat kreatif bermain dengan kronologi waktu sementara babak romantis digarap dengan begitu terhormat. Tidak ada rencah panas dan hangat seperti Julie Garwood, Judith McNaught dan sebagainya, sebaliknya ceritera cinta Henry dan Clare dibina menerusi ketulusan, perasaan saling menerima seadanya dan kerana cinta itu berbilang rupa dan perisa.

Sepanjang separuh halaman saya membaca, saya dapat menyelami kesengsaraan Clare bersuamikan Henry yang tidak pernah menetap lama di sesuatu tempat. Saya terkesan dengan satu bab ketika Henry dan Clare sama2 menyanyi. Clare di bilik berdandan sementara Henry di dapur sedang menyiapkan makan malam ( di sini Henry sangat romantik dengan caranya sendiri, dia menghargai Clare yang memang jahil memasak bahkan dia menunjukkan kasih sayangnya melalui hidangan disediakan khusus dinikmati isteri tercinta).

Berbalik kisah tadi, tiba-tiba Clare menyanyi seorang diri, tidak ada paduan suara Henry. Sebagai isteri yang amat memahami dia tahu Henry sudah mengembara entah mana tahun, negeri dan entah bagaimana situasi. Yang dilihat selambak pakaian di lantai.

"Saya tahu dia sedang ada di mana-mana. Saya tidak bimbang kerana itu resamnya. Tetapi saya gusar dia mendapat kesusahan setiap kali pulang semula ke sisi saya. Hati saya terdera setiap kali dia pulang dalam keadaan luka2 dan tidak terurus. Saya sayangkannya dan saya tidak mahu sesuatu yang buruk menimpanya" Bisik Clare selalu setiap kali Henry menghilang.

Dan, saya harap saya dapat menghabiskan pembacaan saya malam ini. Saya tidak sabar untuk mengetahui kisah cinta unggul Clare dan Henry. Betapa cinta itu buta apabila Clare saat 5 tahun jatuh hati dengan Henry yang berumur 38 tahun. Malah, Clare pernah terserempak dengan Henry berusia 8 tahun kala dia berusia 32 tahun. Dan, kala Henry berumur 28 tahun, hati Clare lebih bergetar dengan ketampanan Henry. Begitupun, kala Henry menjengah Clare sewaktu berumur 40 tahun dan Clare muda belia 18 tahun, cinta dan perasaan Clare tetap sama. Tidak sedikit berkurang pun dengan penampilan Henry yang mula disinggah kedut dan rambut sedikit memutih. Peningkan..tapi bila baca, pasti terkesan dan susah hendak berhenti.

Saya melihat poster Henry dilakonkan Eric Bana dan Clare; Rachel McAdam. Baru saya tengok semalam. Kata Fiza, Ethan Hawke lebih sesuai, ya saya harus bersetuju kerana susuk tubuh Henry digambarkan kurus dan ada campuran darah Italy. Tapi, kerana saya tamak, saya pilih Josh Hartnett hehehe...takpun, hendak lebih dramatik dan membuat saya terpaku di depan layar, sebaiknya Henry dilakonkan Daniel Henney. Joe Odagiri? Oh tidak, lain jadinya...nanti saya tak paham jalan cerita sebab asyik menatap wajah heronya...

Apapun, saya ingin menonton filem ini. Saya ingin lihat sejauh mana ia lebih hebat berbanding novelnya...mungkin minggu depan kot :)

4 comments:

rynas said...

wah..wah..khusyuknya membacanya..

ennieva fauzi said...

tak leh letak le kalu dah mula...suspen novel ni :)

hafizahiszahanid said...

"Dan, kala Henry berumur 28 tahun, hati Clare lebih bergetar dengan ketampanan Henry....,"
Ben, kalau takat Eric Bana tu tak de nya bergetar tara mana.. kalau Ethan Hawke tu ok gak lah.. hahahahaahah...

ennieva fauzi said...

Itu sebab aku rasa Eric Bana tak sesuai beb...in fact, masa baca novel ni pun tak pernah terlintas Eric Bana pun huhuhu...Ethan Hawke rasanya paling tepat. Cita rasa ko tak pernah silap :)