Friday, May 8, 2009

Deadline or deadwish

Hai peningnya kepala nak mencari story baru. Inilah dilemma setiap Jumaat. Waktu memang tak pernah kenal belas, manusia pun tak tahu nak memahami kerjaya orang lain. Ada dateline dan deadline yang perlu dihadapi. Entahlah...aku pun tak paham ragam dan kerenah orang. Itu sebabnya ada subjek Psikologi dan Antropologi di universiti agaknya. Sebab perangai manusia sangat kompleks. Tak boleh sekadar meneliti tetapi perlu dipelajari. Memahami manusia adakalanya lebih sulit daripada menghafal formula matematik. Aduh, sakit jantung berurusan dengan manusia. Ego satu hal, degil perkara lain dan moodnya susah dijangka.

Aku masih menunggu jawapan dari seorang client namun hingga petang dia menyepi diri. Terbengkalai perancangan dan rencanaku. Bimbang juga andai kolum kosong tidak berisi. Nak letak apa lah nanti. Takkan nak letak gambar kucing dan pin up Sheikh Muszaphar (hahahaha...)?

Menjelang petang, mood membuat kerja makin pudar, apatah lagi sebelumnya mengukur Midvalley tapi aku tahu by hook by crook (ayat popular dunia kewartawanan) akan beres juga. Cuma dalam proses menyelesaikannya, dua tiga kali jantung terasa berhenti berdenyut. Aduh, tekanan sungguh kerja ini. Tapi bak kata seorang teman wartawan di Putrajaya, "dah jalan ini yang ko pilih, terima ajelah. Tak tahan...tak hendak...ko sajalah yang berhenti. Jangan dikira bosses, tempatnya sudah untuh di atas.." Mengingat balik kata-katanya, semangat jadi kuat. Aku cuba bertahan selagi terdaya. Dalam hati berbunyi juga, patutlah ramai reporter mati muda, kerna kerjanya menguji hati dan minda.

Aku tak kata, ia selalu sukar. Lain orang mungkin lain pandangannya. Namun, lebih banyak yang menyenak perut daripada menyenangkan hati. Nanti orang kata, semua kerja ada cabaran. Semua tugasan ada risiko. Itu aku tak nafikan tetapi bila membabitkan deadline, huh baru tau langit tinggi rendah. Fikir2 balik, berbaloikah pilihan ku ini? Jenuh bertikam lidah, menahan hati dan perasaan, seram-sejuk memikirkan kerja belum siap, berjaga malam, ada kalanya terlupa makan, hujung bulan dapatlah dua tiga ribu, tapi untuk shopping dan bercuti harus mencuri2 masa dan kesempatan. Bercutipun adakalanya tidak tenteram memikirkan stok story yang belum disediakan.

Wah, banyak pula celotehnya, sedangkan bahan terbentang di depan mata (yang mana ada saja), belum berusik. Lagi seram-sejuk tengok kawan2 di sebelah menaip macam bertih jagung. Mulalah fikir, mati aku kali ni, habis aku kali ini. So, sesiapa yang ingin merasa apa yang aku alami sekarang, cuba-cuba lah masuk dunia ini. Untung batu tenggelam, untung sabut timbul. Mana lah tau, bintang korang lebih bersinar, boleh menang Anugerah Kajai...ucapan alu-aluan ku cuma satu 'WELCOME TO THE CLUB' .

3 comments:

INTAN said...

setiap keje yg kita lakukan d muka bumi ni..mmg ada kesukaran yg tersendiri....good luck utk ko

ennieva fauzi said...

gud luck untuk ko gak Tan..ingat2 balik zaman di USM yang paling fun ek...tak fikir apa2 pun, siap sempat merempit lagi hehehe...mak ai, rindunya ngan KRISS aku tuh..
EX5 ko ada lagi?

Anonymous said...

uhh ai ben