Tuesday, September 18, 2012

Alahai budak!!!!

Sewaktu pulang dari rumah seorang teman, di kaki tangga seorng budak duduk berayun kaki. Berumur kira-kira 7 tahun. Comel dan mulus wajahnya. Dia senyum ke arah saya membuatkan saya menyungging senyum juga. Apa salahnya kan maklumlah senyum itu satu sedekah. Tak ada ruginya melemparkan senyum waima yang menerimanya cuma budak-budak.

Tiba-Tiba;
Budak: Mintak seringgit!
Mengurut dada saya. Mak oi daringnya budak ni. Dengan saya entah sapa-sapa ni berani dia meminta-minta.
Saya: Mak mana? (geram juga saya, kecik-kecik dah pandai nak kelepet orang, dah besar nanti haruslah duit perempuan dikapurnya lebih-lebih lagi girlfriend, nauzubillah!)
Budak: Mak kat dalam (tunjuknya unit rumah di depan)
Saya lihat pintu terbuka dan ibunya ada di dalam.
Saya: Lain kali mintak mak, jangan mintak pada orang lain. Tak elok perangai tu. Terbawak perangai tu sampai ke besar nanti.
Bebel saya dan kanak-kanak itu cuma memerhatikan saja.

Saya pun pelik bagaimana sikap dia begitu. Siapa yang harus dipersalahkan? Adakah dia mengikut resam ibu atau bapanya yang suka meminta-minta atau itu tabiatnya sendiri yang wujud dalam diri lalu diperkembangkan lagi melalui pergaulan atau program tv ditontonnya.

Apapun, saya berdoa sikapnya tidak melarat hingga dewasa. Khuatir merosakkan masyarakat!

2 comments:

rynas said...

aku pernah Ben masa nak beli KFC drive way lepas tol sungai besi tu kan ada budak dalam 3 orang budak sekolah rendah lagi datang kat cermin tingkap...aku pun buka ler...terus dorang hulur tangan minta duit. Terus aku interview tanya mak mana? keja katanya...rumah jauh sanggup jalan kaki. sebab kesian aku bg jugak ler..takut tak ada duit nak balik umah. tapi kesiankan budak2 yg dr kecil dh diajar meminta-minta ni. kalau dah besar terbiasa tuh minta duit kat gf atau minta dengan bini. Tu ler yg berlaku sekarang nie

ennieva fauzi said...

Tie, aku bukan bakhil sangat, tapi aku nak mengajar dia. Dah mak-bapak dia tak boleh nak ajar, nak bentuk, tanggungjawab kita sebagai masyarakat la mengambil alih.
Kalu ikutkan, RM1 apa la sangat tapi itu lah, aku takmau dia naik lemak. Itu je.